Ważne zmiany w ewidencji odpadów BDO od 2021 roku

9 lutego 2021

Elektroniczne karty ewidencji odpadów (KEO) od 2021 r.

Jeszcze w 2020 roku obowiązywały dwie wersje równolegle – cyfrowe i papierowe (zgodnie z art. 236a ustawy o odpadach). Od początku 2021 roku karta ewidencji odpadów (KEO) może być wystawiona wyłącznie w formie elektronicznej poprzez systemy BDO. 

Trzeba pamiętać, że karta ewidencji odpadów (KEO) w dużym stopniu nie będzie przypominała wersji klasycznej, do której wiele osób zdążyło się przyzwyczaić. Różnice te będą szczególnie uciążliwe dla podmiotów, które przekazują odpady za granicę. Elektroniczne wypełnianie KEO przez BDO będzie wymagało przyzwyczajenia się również dla tych, którzy działają w sektorze rozbiórki i remontu obiektów, a także czyszczenia zbiorników i konserwacji. 

Elektroniczny rejestr BDO – łatwy w obsłudze czy problematyczny?

Elektroniczny rejestr BDO jest obowiązkowy od 2021 roku, ale już w 2020 roku, w trakcie tzw. okresu przejściowego, z systemu elektronicznego mogło skorzystać wiele podmiotów. Od teraz jednak nie ma jednej możliwości wybrania alternatywy (papieru) i każdy musi sporządzać dokumentację w BDO. Czy jest to problematyczne?

Chociaż przez ostatni rok nie brakowało opinii sceptycznych wobec cyfryzacji bazy, to BDO okazał się na szczęście wygodniejszym systemem, niż można było oczekiwać. Ważne jest także to, że rejestr elektroniczny jest cały czas usprawniany. Dużą zaletą przejścia na system elektroniczny jest to, że BDO pozwala użytkownikom na pełną sprawozdawczość odpadową i ewidencjonowanie odpadów, posiadając także dodatkowe moduły i funkcje. Również obowiązek wprowadzenia do BDO danych o fakturach VAT może być automatycznie rozwiązany, jeśli przedsiębiorca korzysta z oprogramowania eksportującego te dane automatycznie (większość programów posiada już takie opcje). Istnieją też połączenia danych z rejestru BDO z danymi zawartymi w plikach JPK VAT. Dzięki powszechnej integracji informacje o podmiocie gospodarczym będą praktycznie kompletne, a dane do nich będą dostępny natychmiastowo dla odpowiednich służb skarbowych. Wiadomo już, że trwają prace nad połączeniem ewidencjonowania bieżącego ze sprawozdaniami rocznymi, które są przesyłane do marszałków, a dalsze modyfikacje i usprawnienia mają być regularnie wprowadzane. Część przedsiębiorców poważniej  o poprawności działania systemu przekona się już niebawem – pamiętajmy, że pierwsze sprawozdanie odpadowe za 2020 roku należy złożyć do 15 marca.

Skontaktuj się
Waste Master sp. z o.o.
NIP: 5242900218
BDO: 000382601
ul. Jagiellońska 78 / 1.34
03-301 Warszawa
POROZMAWIAJMY
Tel: 732 080 220
Email: biuro@wastemaster.pl